ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

Հաղթանակի, Թուրքիայի դրոշի ու մեր ծիծաղի մասին

Հաղթանակի, Թուրքիայի դրոշի ու մեր ծիծաղի մասին
24.04.2013 | 23:24

Երբ առաջին անգամ իմացա ցեղասպանության մասին, չորրորդ դասարանում էի: Էն ժամանակ դպրոցում շատ չէին խոսում ցեղասպանության մասին: Իմ ուսուցիչն ասում էր, որ թուրքերն ու ադրբեջանցիներն իրար հետ կապ չունեն, տարբեր են:

Իջևանի շրջանում մի քանի ադրբեջանաբնակ գյուղ կար: Առավոտ ծեգին այդ գյուղացիներից շատերը գալիս մեր բակերում կաթումածուն էին վաճառում, ձու և կանաչեղեն: Շուկան էլ լիքն էր Ղազախի շրջանից եկած մրգավաճառներով: Ադրբեջանցու հետ միշտ հնարավոր էր սակարկել, հայերի հետ դա դժվար էր ստացվում: Նույնիսկ երկու հայի միջև խոսակցություններ էին լինում, երբ գնորդն ասում էր` թուրքերն էժանացնում են, դուք` չէ: Հայ վաճառողն էլ թե` դե որ թուրքերին բարձր եք գնահատում, գնացեք նրանիցից առեք: Հայրս դա բացատրում էր Հայաստանում հողի քչությամբ և ոչ այնքան բերրիությամբ: Ասում էր` մեր հողը լավը չի, բերք քիչ են ստանում, դրա համար էլ չեն էժանացնում: Հետո ես մտածում էի. հայրս ասում է` թուրք, ուսուցիչս ասում է` թուրքը Թուրքիայում է, էդ ոնց կլինի: Հայրս ուղղում էր, թե` հայերին սպանել են Թուրքիայի թուրքերը, իսկ ադրբեջանցիները մեր հարևաններն են ու վերջ, համարյա ` եղբոր պես: Ավելի ուշ հասկացա, որ թե հայրս, թե ուսուցիչս պարզապես վախենում էին թշնամանք սերմանելուց, չէ? որ մի երկրում էինք ապրում բոլորս:
Ղազախ շատ էինք գնում: Մի տոնավաճառանման տեղ կար: Իջևանցիք, դիլիջանցիք շաբաթ-կիրակի Ղազախ էին գնում, որ «իմպըրտնի» շոր ու կոշիկ գնեն: Հետո Սումգայիթ եղավ: Ղազախցու հետ ընկերություն անող հայը միանգամից փոխվեց, հիշեց, որ դրանք նույն թուրքերն են, ու վերջ: Թափված արյունը ահավոր ուժ ունի: 1988-ի մայիսն էր, իջևանցի կանայք Արմեն Ղուլարյանին, ով էն ժամանակ քաղսովետի նախագահն էր, իսկ հիմա` Տավուշի մարզպետը, կալմեջ էին արել: Բողոքում էին` թուրքերին մի թողեք գան մեզ մոտ կանաչի ծախեն, չենք ուզում: Ղուլարյանն էլ ասում էր` ոնց արգելենք, ախր, չի լինի, դուք որ իրենց կանաչին չառնեք, իրենք չեն գա: Արյուն թափողն իր գործն արել էր, ու 7-8 տարեկան երեխեքն ընկնում էին էս կաթումածուն ծախողների հետևից, խփում, շորերից քաշքշում:
Քնած մարդուն արթնացնելու համար երևի ամենակարճ ճանապարհը նրան ցավ պատճառելն է: Հայերը կարծես քնից արթնացան կամ պարզապես շատ ծանոթ ֆիլմ տեսան, որի մասին մոռացել էին: Թուրքերն ու ադրբեջանցիները կրկին նույնացան, իսկ Ծիծեռնակաբերդ տանող ճանապարհը կարճացավ, կարճացավ, մոտեցավ ցավեցնելու աստիճան, ու մեր տներից հուշահամալիրն այնքան մոտ էր թվում, որ ուր նայում, խոնարհված քարեր էինք տեսնում: Պատերազմի ու հաղթանակի միջև ժամանակը փոքրանում է, երբ հավատում ես հաղթանակին: Մենք հավատում էինք: Բայց հաղթանակից հետո մեր հիշողությունն էլ կարճացավ, մոռացանք ոչ միայն հաղթանակի փաստը, այլև Ծիծեռնակաբերդի ճանապարհին մեր հոգու խուլ թփրտոցը: Ապրիլի 24-ին նահատակների հոգուն հարգանքի տուրք մատուցելու գնացող երթի մեջ շատերն իրար անեկդոտ ու եսիմ ինչ զվարճալի բաներ են պատմում, որ մտորումների տրամադրող ճանապարհը չծանրանա իրենց հոգնած կրունկներին: Սգալուց հոգնած ու զվարճանք փնտրող ժողովուրդը ամեն ինչ խառնել է, չգիտի որտեղ ուրախանա, որտեղ տխրի:
Մորս էրզրումցի տատն իր աղջիկներին փրկել է նրանց պատառոտված շորեր հագցնելով ու դեմքները մրոտելով: Հետո նրանց թոնիրն է գցել ու թոնրի վրա նստել կարուկարկատանի: Թուրքերը եկել, պտտվել են, աղջիկներին թոնրից հանել, բայց նրանք մոխրոտ ու վանող էին դարձել, ու թուրքերը հեռացել են: Մորս տատը պատմել է էս պատմությունը թոռներին ու հետո ասել, թե թշնամուն հաղթելու համար ուժեղ պիտի լինել, լացը` լաց, ծիծաղը` ծիծաղ: Մայրս տատի պատմածների մասին աշխատում էր չհիշել՝ մինչև Սումգայիթի դեպքերը: Հետո սկսեց պատմել, վերհիշում էր ընտանիքի պատմությունը, բայց առանց չարանալու: Լացը` լաց, ծիծաղը` ծիծաղ:
Իմ սերունդը տանուլ տվեց իր կյանքը Սումգայիթից էս կողմ, բայց վերագտավ իր պատմությունը: Այսօրվա միջին դպրոցականն ավելի շատ գիտի ցեղասպանության մասին, թեև գլխիվայր շուռ եկած արժեքների էս ժամանակում 1915-ի ճանաչման հետապնդումը շատերի համար ասոցացվում է պարզապես Թուքիայի դրոշը վառելու հետ: Կան կառույցներ, որոնք զանազան ակցիաների միջոցով փորձում են կենսունակ պահել հարցի կարևորությունը, բայց նույն ուժերը մոռանում են ավելի կարևոր ու այսօրեական խնդիրների մասին` արտագաղթ, աղքատություն, գործազրկություն, մարդու իրավունքներ: Ես չգիտեմ՝ ճանաչման հարցին որքանով է օգնում համացանցում Թուրքիայի դրոշը վառողների քանակը, բայց տեղեկատվական պատերազմները հաստատ ավելի լուրջ քայլեր են ենթադրում:


Կարինե ՀԱՐՈՒԹՅՈՒՆՅԱՆ

Դիտվել է՝ 3385

Մեկնաբանություններ